Wij zijn er voor Amsterdam en omgeving.

2013: COC Amsterdam e.o presenteert het RAINBOW-project: een nieuw lespakket voor voorlichting op scholen
2021: COC Amsterdam bestaat 75 jaar!
1 april 2016: Amsterdam viert 15 jaar homohuwelijk met I Amsterdam in regenboogkleuren
2015: start Cocktail, maatjesproject voor LHBT asielzoekers in Amsterdam en Almere
8 april 2013: groot protest in Amsterdam tijdens bezoek Poetin
1 maart 2023: Op 1 maart ondertekenden 14 partijen het provinciaal regenboogstembus akkoord 2023.
2014: oprichting van AmsterdamPinkPanel, een onderzoekspanel voor veiligheid van LHBT Amsterdammers
5 december 2015: Amsterdam vangt LHBT-vluchtelingen die daaraan behoefte hebben apart op.
2016: EuroPride in Amsterdam
30 augustus 2015: Amsterdam schaft verplichte geslachtsregistratie op gemeentelijke formulieren af
2016; COC Amsterdam e.o. bestaat zeventig jaar!

Doe mee!

Op verschillende manieren kun jij helpen om onze activiteiten in Amsterdam en omgeving mogelijk te maken, voor nu en de toekomst.

Steun COC

COC-boot heeft ‘beste boodschap’

2 August 2015 -

De boot van COC Nederland heeft van de jury van de Canal Parade de prijs voor ‘Beste boodschap’ gekregen. “We zijn heel blij met de prijs en er trots op dat onze boodschap mensen heeft weten te raken!”, zegt COC-voorzitter Tanja Ineke, die alle medewerkers die aan de boot én de bijbehorende actie #Deeleenkus gewerkt hebben van harte feliciteert met deze prijs.
De jury van de Amsterdam Canal Parade – bestaande uit tv-presentator en journalist Cornald Maas (voorzitter), nieuwslezer Rik van de Westelaken, journaliste Margriet van der Linden, modeontwerper Bas Kosters en Irene Hemelaar, directeur LHBT-emancipatie van de Stichting Amsterdam Gay Pride – hebben alle 80 boten beoordeeld. Er waren drie juryprijzen te vergeven, namelijk “Prijs voor beste statement/boodschap/campagne”, “Prijs voor beste verbeelding van het thema SHARE” en “Prijs voor beste uitvoering van de boot”.

De jury over de boot van het COC:

“Welke deelnemers hebben hun nek uitgestoken en ons wakker geschud met een maatschappelijk thema? De jury heeft boot 29 COC Nederland tot winnaar in deze categorie uitgeroepen. Motto: Tijd voor echte acceptatie! Er zijn helaas nog steeds veel meer mensen die aanstoot nemen aan een zoen tussen twee mannen of twee vrouwen dan aan een zoen tussen man en vrouw. Zolang dat het geval is, schort er nog iets aan de acceptatie van de liefde tussen mensen van hetzelfde geslacht.”

Ode aan de kus

Het COC bracht op haar boot een vurige en zeer zichtbare ode aan de kus. Twee mannen en twee vrouwen stegen staande op een regenbooglift op de boot tot grote hoogte alwaar ze zoenden of hun leven er van af hing. Aan de boot was ook een social media campagne #DeelEenKus gekoppeld.

Het idee voor deze boot is gebaseerd op het recente rapport Wel trouwen, niet zoenen van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), waaruit blijkt dat de gemiddelde Nederlander het prima vindt dat paren van gelijk geslacht mogen trouwen, maar met twee zoenende mannen of twee zoenende vrouwen meer moeite heeft dan met een zoenend man/vrouw-paar. Zolang dat verschil bestaat, is er geen sprake van echte acceptatie.

Andere winnaars

Dushi & Proud/Koninkrijksboot was winnaar in de categorie “Beste verbeelding van het thema #Share”. De boot van ING kreeg de prijs voor “Mooiste uitvoering”. Zij krijgen voor volgend jaar een wildcard en hoeven niet mee te loten voor een plaats in de parade. COC Nederland feliciteert ook deze winnaars van harte met hun prachtige boten.

Categorie:
Amsterdam
Tags:
, ,